Recorda que ens hem traslladat de web, ara ens pots trobar a www.lexpressio.net

14 d’abr. 2011

Mercadona exclou dels seus centres els productes amb D.O. Xufa de València

De quatre a zero. Com va succeir amb els torrons amb denominació d'origen de Xixona i Alacant, la gran distribuïdora que dirigeix Juan Roig ha eliminat progressivament dels seus establiments els productes elaborats amb la denominació d'origen Xufa de València, fins al punt que en l'actualitat no s'hi pot trobar en cap de les orxates que comercialitza. Per eixe motiu, la junta reguladora va iniciar esta setmana una campanya en Internet per a tractar de revertir esta tònica que perjudica, principalment, els agricultors de 16 municipis de l'Horta Nord.

L'envàs molt bonic, amb una imatge de ceràmica valenciana, sembla el mateix o molt paregut al que Mercadona utilitza des de fa anys per a comercialitzar l'orxata de millor qualitat de la seua marca blanca. Però, no ho és. I és que la paraula "valenciana" ha deixat d'adjectivar la paraula "xufa" i també ha desaparegut de l'envàs tot rastre dels logotips que acompanyen als productes elaborats al 100% amb xufa valenciana, el principal requisit perquè un producte estiga certificat amb l'etiqueta de la denominació d'origen (D.O.) Xufa de València.

Este envàs era l'últim reducte de la D.O. valenciana en els lineals de l'establiment, que en dates no molt llunyanes va arribar a albergar fins a quatre diferents productes per a triar realitzats amb la xufa conreada en 16 municipis de la comarca de l'Horta Nord, l'única regió europea productora del tubercle. Des del passat any, emparant-se segurament en la reducció de costos, Mercadona en va canviar de proveïdors —encara que el preu de venda al públic del producte no es va reduir—, i ja no comercialitza cap producte regulat per la D.O. Tenint en compte que, segons estudis de fa escassos anys, la gran superfície que dirigeix Juan Roig comercialitzava entre el 40 i el 50% de l'orxata que es ven en tot l'estat, açò no pot haver tingut sinó un fort impacte negatiu en este sector de l'agricultura valenciana.

"Fa anys es va aconseguir un preu estable i raonable per a la xufa, però el descens de venda va fer que part de la collita quedara en magatzems i va provocar una baixada de preus, per la qual cosa ara, ni pel preu és més competitiva la xufa africana que la nostra". Són paraules de Germá Alcayde, director del Consell Regulador de la D.O. Xufa de València, per a explicar com el sector primari i els fabricants no acaben d'entendre l'exclusió de les prestatgeries dels supermercats de Juan Roig. A més, afig, "la nostra xufa dóna més rendiment i té un sabor diferent, a causa del procés d'assecat, que quasi podria considerar-se com un procés de curat. El preu d'ambdues xufas és similar, però li garantisc que la qualitat i el sabor de la nostra és millor".
 
La veritat és que el gust del consumidor, després d'anys en què era freqüent veure comercialitzats productes amb el nom d'orxata sense cap relació amb el producte valencià, i menys amb els seus segells identificatius —fins a fa relativament poc hi havia una denominació específica amb una barraca en el seu logotip, però s'està substituint progressivament per la de la D.O. actual—, ha imposat l'orxata amb denominació d'origen en els supermercats. Bé, com comenta Alcayde, en quasi tots: "Mercadona és l'única cadena en tot l'estat que no comercialitza cap orxata —ni producte relacionat, com els gelats— amb D.O. Xufa de València".
 
Sorpresos alhora que molests per esta circumstància onerosa per a la nostra agricultura que es repeteix per segon any consecutiu, la D.O. decidia esta setmana obrir una pàgina en la xarxa social facebook (amb una segona versió en castellà) en la qual animar els ciutadans a demanar orxata amb D.O. en Mercadona. "No és una campanya en negatiu, sinó en positiu, perquè la idea no és fer boicot, sinó que la gent s'hi fixe i siga conscient que el producte i la qualitat no són els mateixos. Volem que la gent s'hi consciencie", apunta el director de la D.O., que confia igualment que la resposta ciutadana puga fer canviar d'actitud els dirigents de Mercadona i que els productes fets al 100% amb la xufa de l'Horta tornen a les seues prestatgeries. 

L'eixida de la D.O. Orxata de València de les prestatgeries d'esta superfície, malgrat tot, no és una excepció. En els torrons de marca blanca (com ja va informar este diari fa uns mesos), l'arròs o el raïm empaquetat, les denominacions d'origen valencianes han desaparegut, i el compte va a l'alça progressivament. "L'empresa es presenta i fa bandera de ser molt valenciana, però valencià no cal ser-ho solament només de boca, sinó que cal exercir-ne, i la manera més fàcil de fer-ho és que els productes en les seues prestatgeries siguen valencians", afirma Germá Alcayde. 

La resposta de Mercadona al punt de vista de la D.O. no ho oferia la gran superfície, sinó el seu proveïdor d'orxata, la mercantil Dafsa, que en veu del seu responsable de compres, Evaristo Pérez, assegurava que la seua empresa compra "el 40% de la producció anual de la D.O. Xufa de València" i que compleix les exigències de l'empresa que comanda Juan Roig, que els demana "que creem riquesa en la zona". Alcayde responia a la dada oferida amb un somriure i una explicació: "L'any passat es devien conrear 5.000 fanecades, que a 800 quilos de xufa seca per fanecada, suposen 4 milions de quilos de xufa. Si esta empresa haguera comprat 1'6 milions de quilos de xufa, hauria fet amb ells 16 milions de litres per a servir a Mercadona, que li jure que estaria encantat de vendre eixa quantitat. Però no, açò no és així. Si ho fóra, no hi hauria producció suficient per a tota la resta de productors. Ja ens agradaria".

1 comentaris:

Anònim ha dit...

T'invitem que t'unisques a esta petició en defensa d'este producte valencià, de tot un sector que viu del seu cultiu i d'un entorn mediambiental de la comarca.
http://on.fb.me/gofCkc

Traductor

El més llegit esta setmana

Contacte

Contacta amb nosaltres a través del nostre mail: lexpressioaltea@gmail.com

Arxiu