Recorda que ens hem traslladat de web, ara ens pots trobar a www.lexpressio.net

11 de jul. 2011

Europa proposa un corredor mediterrani que bandeja el sud del País Valencià

Brussel·les esbossa un eix ferroviari que arriba A València per Madrid

La Unió Europea ha publicat un document sobre les seues propostes d'inversió per al periode 2014-2020 en el qual recull, per fi, el corredor mediterrani entre les 10 línies ferroviàries que considera prioritàries al continent. La mala notícia és que la UE deixa fora les comarques del sud del nostre país, donat que el traçat proposat és Algeciras-Madrid-València-Barcelona-França.
 
La Comissió Europea ha fet públic un document amb les seues propostes d’inversió comunitària per al període 2014-2020. Un primer avanç que arreplega, entre altres coses, els deu corredors ferroviaris en construcció que considera més prioritaris per a Europa. En el document es cola, per fi, com a eix bàsic el corredor mediterrani. No obstant això, no apareix com ho ha dibuixat El Govern espanyol ni de bon tros com demanen els empresaris i polítics valencians: Alacant es queda fora, com també Múrcia i Almeria. El traçat mediterrani que proposa la Unió Europea comença a Algeciras, discorre per Madrid i d’allí, a València, Tarragona i Barcelona, fins a la frontera francesa.

"El document europeu fa referència als pressupostos fins a 2020. Però la definició de la xarxa prioritària transeuropea preveu fons fins a 2030, i no es farà pública fins a setembre. Així que encara tenim esperança d’aconseguir el traçat complet. I continuarem lluitant", va assenyalar ahir Joan Amorós, secretari general de Ferrmed, lobby europeu que porta anys defenent el corredor. "No és una decisió definitiva, però sens dubte, la decisió és un indici", va reconéixer preocupat Amorós.

Si finalment la Comissió Europea incloguera tot el corredor mediterrani en la seua llista de prioritats, es traduiria en fons europeus per a la seua realització i el que és més important, blindaria el compromís que els fons de l’Estat es destinen a eixes obres. De moment, el dibuix que proposa Europa és el més barat: aprofita la mitat del cridat Corredor Central (Algeciras-Madrid) i després enllaça amb la mritat del Mediterrani (Valencia-frontera de França). "És inadmissible. Estratègicament és un error, perquè suposa obligar que les mercaderies donen una volta de quasi 400 quilòmetres. La distància extra suposarà milers d’euros", lamenta Amorós. Els empresaris i diverses institucions alacantines van firmar ahir un manifest exigint que el corredor arribe fins a Alacant.

La societat alacantina va començar ahir a organitzar-se per a exigir que el corredor mediterrani arribe fins a Alacant. El traçat complet, des de la frontera amb França fins a Algeciras, aglutina al 40% de la població d’Espanya i del seu producte interior brut. A més, estes zones aporten prop del 50% de la producció agrícola en valor, el 55% de la producció industrial, el 60% de les exportacions i més del 65% del tràfic marítim. L’objectiu seria aconseguir un eix ferroviari exclusiu per a mercaderies que suportara velocitats altes (almenys d’entre 200 i 250 quilòmetres per hora) i amb ample i estàndards europeus.

En la seu de la patronal Coepa, representants de les universitats d'Alacant i Elx, Cambra de Comerç, IFA, Port d’Alacant, Cepyme, Port i altres entitats, es van reunir per a mostrar el seu "suport unànime i sense fissures" a esta infraestructura, segons va dir el president de Coepa, Rafael Martínez Berna. Els empresaris i les institucions alacantines van donar ahir un vot de confiança al Ministeri de Foment per a que "adopte i execute" totes les inversions i accions necessàries. Després de la reunió, a més de la difusió d’un manifest, van acordar remetre cartes al president del Govern, al de la Generalitat i al comissari europeu d’Infraestructures.

Francisco Menargues, president del Col·legi d’Economistes d’Alacant, va lamentar que els costos de distribució de les mercaderies a Espanya siguen un 30% "més cares que en resta d’Europa", i va considerar que este projecte és "vital per a aconseguir una major competitivitat". Miguel Campoy, president del Port d’Alacant, va lligar el seu futur a estar connectats amb Europa. "Per a un port és fonamental este corredor", va assegurar. I el rector de la Universitat Miguel Hernández d’Elx, Jesús Pastor, també va mostrar el seu suport a esta incitativa.

El problema pel qual part de la cornisa mediterrània es queda fora del dibuix que traça la Unió Europea per a l’eix ferroviari és que la inversió per part de l’Estat no està clara, segons assenyala Ferrmed. "La Unió Europea el que vol és que abans de 2030 estiguen totes les inversions fetes. I només ha inclòs el que està compromés", opina Amorós. Encara que el ministre de Foment José Blanco va prometre 51.000 milions d’euros per al corredor mediterrani, la major part del tram sud no té dates tancades per a la seua posada en marxa i bona part dels diners està sense definir, ja que se suposa que s’aconseguirà a través de finançament publicoprivada no concretada.

Foment va insistir en el fet que és la proposta de pressupostos presentada per la Comissió Europea al Parlament Europeu, i per tant, el dibuix d’un eix mediterrani sense Alacant no és definitiva i encara pot incloure grans variacions. Blanco va anunciar fa dos dies la seua intenció d’impulsar un "front comú" per a defendre l'eix de mercaderies complet. La primera reunió entre El Govern i els representants autonòmics serà dilluns que ve a Madrid. El president de la Generalitat, Francisco Camps, i un grup d’empresaris aniran a Brussel·les el dilluns per a exigir que el corredor arribe a Alacant.

Font: El País.

0 comentaris:

Traductor

El més llegit esta setmana

Contacte

Contacta amb nosaltres a través del nostre mail: lexpressioaltea@gmail.com

Arxiu